آیزس

قابل توجه دوستان! وبلاگ تعطیل می باشد و مدت مدیدی است که هیچ پست جدیدی در وبلاگ منتشر نشده است. لذا اگر مطلبی یا ترفندی قدیمی شده است یا لینکی خراب است چاره ای نیست!!!

آیزس

قابل توجه دوستان! وبلاگ تعطیل می باشد و مدت مدیدی است که هیچ پست جدیدی در وبلاگ منتشر نشده است. لذا اگر مطلبی یا ترفندی قدیمی شده است یا لینکی خراب است چاره ای نیست!!!

سیمای طبیعی آمل

شهرستان آمل واقع در جلگه مازندران و طرفین رود هراز در 52 درجه و 21 دقیقه و 36 درجه و 25 دقیقه عرض شمالی در فاصله 18 کیلومتری جنوب دریای خزر و شش کیلومتری شمال دامنه پیش کوه البرز و 180 کیلومتری شمال شرقی تهران و با 80 متر ارتفاع از سطح درِیای آزاد و 108 متر بلندی از سطح دریای خزر قرار دارد.

نگاهی کلی به سیمای شهر

رشد جمعیت آمل قابل توجه است ، زیرا تعداد جمعیت آن د ر سال 1335 هجری شمسی حدود 22251 نفر بود که در سال 1365 هجری شمسی حدود پنج برابر شده است. میانگین رشد جمعیت این شهر را در سال حدود 8/4 % نوشته اند.

مساحت شهر آمل در سال 1363 شمسی8/23 کیلومتر مربع برآورد شده و تراکم نسبی جمعیت آن در همین سال 080/4 نفر بوده است.

چهره شهر ترکِبی از بناهای قدیمی و تاریخی با ساختمانهای جدیدی است که بافت نامتجانسی را پدید آورده است. شهر آمل بیش از 16 محله و 118 کوی قدیمی دارد که عبارتند از : محله پایین بازار با 14 کوی ، شاهاندشتی محله با 9 کوی ،رودگر محله یا چاکسر محله با 9 کوی ، مشائی محله با 5 کوی ، کاردگر محله با 8 کوی ، نیاکی محله با 9 کوی ، قادی محله با 5 کوی ، گرجی محله با 9 کوی ، شهربانو محله با 5 کوی ، رضوانیه با 10 کوی ، اسپه کلا با 11 کوی ، بربری خیل با 2 کوی ، درویش خیل با 2 کوی  ، ایرائی محله با 10کوی ، هارون محله با 7 کوی و خاور محله با 3 کوی .

محلات جدید اطراف آمل عبارتند از :  پیته کت ، متحده ، کلاکسر ،رحمت آباد ، اسلام آباد ، اسپیاری ، مصیبتان ، انصاری محله ، دباغچال ، گلشهر ، سیکاپل ، شرمکتی ، ملت آباد ، انارکاله ، چلاوی  ، درمه کلا و دورانسر ، که در حال حاضر همه جزء شهر و شهرداری آمل قرار گرفته اند.

زبان مردم لهجه تبری مازندرانی است . 98 درصد مسلمان و پیرو مذهب شیعه اثنی عشری هستند . شهر آمل محل استراتژی راههای تهران ، بابل ، محمود آباد و چمستان است  که به مرکز شهرستان نور می پیوندد.

 

ارتفاعات آمل

شهرستان آمل از دو قسمت جلگه ای و کوهستانی تشکیل شده است. دامنه شمالی کوهستان البرز که مربوط به چین خوردگی های دوران سوم زمین شناسی است. بخش گسترده ای از اراضی مرکزی و جنوبی این شهرستان را در بر می گیرد ، در حالی که ناحیه شمالی این شهرستان از اراضی همواری تشکیل شده که از رسوبات دوران چهارم زمین شناسی  ، توسط رود هراز و عقب نشینی دریای خزر شکل گرفته است. شیب عمومی این شهرستان از جنوب به شمال است که در منطقه کوهستانی تند و در جلگه ای که به دریای خزر ختم می شود ملایم است .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد